dimecres, 3 de desembre del 2008

L'accessibilitat

L'accessibilitat està "de moda". Però no ens enganyem. Malgrat tot, la web sempre ha estat accessible. Sense un mínim d'accessibilitat i estàndards, internet no seria el que avui coneixem. Però aquest mínim basat en estadístiques de servidor no és suficient: l'era de Microsoft Explorer i el MacHTML arriba a la seva fi. L'huracà Katrina en EUA va posar de manifest la importància de l'accessibilitat: la informació als ciutadans sobre les tasques de rescat tenia un lloc web: FEMA. Aquest lloc web estava dissenyat per a Explorer 6, amb el que usuaris que utilitzaven altres navegadors (Safari, Firefox) o plataformes (Mac Us, Linux) quedaven exclosos d'informació de vital importància. I mira que hi ha lleis obligant a ser accessibles.

Amb la legislació actual, moltes entitats i organismes públics s'han llançat a fer accessibles els seus llocs web o almenys part. En aquest punt s'està fent trampa: un banc, unes aerolínies, una operadora de telefonia per exemple poden dir que la seva web complix requeriments d'accessibilitat??? però fins a quin punt és una accessibilitat real?

Generalment, l'accessibilitat, s'aborda de manera parcial i defectuosa: es confon accessibilitat amb validacions i logotips. I es treballa per a salvar l'expedient. Una directiva europea, una llei anunciant l'obligatorietat d'adaptar serveis, un rànquing d'accessibilitat en una publicació de prestigi o simplement el fet que la competència comenci a adaptar els seus serveis són acceleradors de projectes: la por és el detonador de molts projectes d'accessibilitat.

D'altra banda, cal diferenciar entre accessibilitat del contingut i accessibilitat de serveis, molt més complexa a tots els nivells: usabilidad i consciència pels equips de desenvolupament són claus per a aquests últims. Fer accessible contingut web és senzill. És simplement text que bé estructurat pot passar qualsevol validació. On està el punt crític i el veritable impacte per als usuaris és en la accesibilización dels serveis transaccionales (comprar un bitllet, realitzar una transferència, recarregar un saldo???).

Avui, poques companyies o organismes poden dir que la seva àrea de clients o usuaris registrats és accessible. Ser accessible implica preparar un lloc web per a una interacció plena. Això significa accés i ús de tots els serveis per totes les persones independentment de dispositiu. No importa el fabricant, ni la seva plataforma ni el seu navegador.

No hi ha mitges tintes, pren posició: o ets accessible o no ets accessible